MOK Pelplin, Miejski Ośrodek Kultury
Dzisiaj jest 04 grudnia 2021 r.
100-lecie powrotu Pelplina do odrodzonej Polski

Powrót

2020-02-01 Koncert „Archetyp” fantazja na orkiestrę smyczkową

W ramach obchodów 100-lecia powrotu Pelplina do odrodzonej Polski zapraszamy na koncert muzyczny do Miejskiego Ośrodka Kultury w sobotę 1 lutego 2020 r. godz. 17.00.

Wstęp darmowy, ale obowiązują wejściówki. Aby zarezerwować wystarczy zadzwonić tel. 605 477 499

Odbiór wejściówek codziennie w Ośrodku Kultury lub bezpośrednio przed koncertem (dla wcześniej zarezerwowanych telefonicznie lub mailowo).

Dzieło muzyczne „Archetyp” - Fantazja na kameralną orkiestrę smyczkową, zostało napisane przez młodego gdańskiego kompozytora Macieja Zakrzewskiego specjalnie na obchody 100-lecia powrotu Pelplina do odrodzonej Polski!

 

Program:

1. Romuald Twardowski - Koncert staropolski na orkiestrę smyczkową

    części: Allegro marcato – Pomposo – Allegro giocoso

Romuald Twardowski nie był nigdy wyznawcą awangardy, wykorzystywał jednak elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia własnego języka muzycznego, w którym znaczną rolę odgrywają reminiscencje muzyki dawnych epok.

W odróżnieniu od zwariowanych apologetów nowości za wszelką cenę, doceniałem rolę i znaczenie tradycji, znajdując w niej inspirację do mojej muzyki. Wychodząc z założenia, że skrajności się stykają, w głębokim średniowieczu, w chorale gregoriańskim szukałem wątków, które w połączeniu ze zdobyczami XX-wiecznej techniki kompozytorskiej (aleatoryzm, klaster) dałyby upragnioną syntezę Nowego i Starego”  – mówił kompozytor w jednym z wywiadów

(Było nie minęło, Warszawa 2000)
 

2. Maciej Zakrzewski - „ARCHETYP” - fantazja na kwartet smyczkowy, dwoje skrzypiec i orkiestrę kameralną   /PRAWYKONANIE/

Dzieło zostało skomponowane na przełomie 2019 i 2020 roku. Archetyp to z greckiego pierwotny wzorzec, pierwowzór, symboliczna formuła przywołująca konkretne odniesienia wyobrażeniowe, które z kolei pobudzają emocjonalne przywiązanie do konkretnych zachowań, motywów i wierzeń grupy społecznej. W utworze, tytułowym archetypem staje się motet Wacława z Szamotuł  „Już się zmierzcha” z XVI wieku,  a więc czasu bujnego rozwoju  I Rzeczypospolitej. Utwór stanowi otwarte pytanie czym jest Ojczyzna oraz przez co przejawia się dziś postawa patriotyczna.

W Archetypie wykorzystano renesansową technikę polichóralności,  gry  przestrzennej  poprzez  którą  poszczególne  motywy  dzieła  Wacława z Szamotuł zyskują właściwą sobie wagę dramatyczną, odmalowując wzajemne nawoływanie do wspólnej wieczornej modlitwy i medytacji.

 

3. Wojciech Kilar – „Orawa” na kameralną orkiestrę smyczkową

Orawa jest jedynym utworem, w którym nie zmieniłbym żadnej nuty, choć przeglądałem go wielokrotnie. […] Spełnia się w niej to, do czego dążę, aby być jak najlepszym Kilarem

– mówił kompozytor w jednym z wywiadów (Cieszę się darem życia, Kraków 1997).

Tytuł utworu, stanowiącego zwieńczenie cyklu „tatrzańskich” dzieł Kilara, przywołuje całą gamę skojarzeń. Nawiązuje nie tylko do krainy geograficznej usytuowanej na granicy Polski i Słowacji, ale też do rzeki, która płynie przez ten region. Przebieg Orawy można bowiem postrzegać w korelacji do przepływu wartkiego potoku pośród skalnych załomów, odsłaniających coraz to inne, piękne w swej surowości krajobrazy.

 

 

Maciej Zakrzewski, organista, kompozytor, improwizator, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Urodził się w 1988 roku w Myślenicach. Naukę gry na organach rozpoczął w Krakowie. Tytuł magistra sztuki uzyskał z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Z powodzeniem brał udział w wielu konkursach organowych i kompozytorskich. Współpracuje m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, Operą Bałtycką w Gdańsku.

Szymon Morus urodził się w1984 roku w Tczewie. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura. Założyciel oraz dyrektor artystyczny Orkiestry Kameralnej Progress. Tytuł magistra sztuki uzyskał w klasie skrzypiec, dyrygentury symfoniczno-operowej u prof. Wojciecha Rajskiego na Akademii Muzycznej w Gdańsku. Współpracuje z wieloma orkiestrami w całej Polsce. W sezonie 2014/2015 pełnił funkcję dyrygenta-rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą „Czarnej Maski” Krzysztofa Pendereckiego z wielkim powodzeniem prezentując dzieło trójmiejskiej publiczności oraz debiutując na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane.

Orkiestra Kameralna Progress to dynamicznie rozwijający się zespół założony w 2009 roku przez Szymona Morusa. Od początku swojego istnienia Orkiestra związana jest z miastem Tczew, w którym rokrocznie daje cykle koncertowe. Orkiestra współpracuje z Akademią Muzyczną w Gdańsku i występuje na licznych festiwalach muzycznych w Polsce. W kwietniu 2013 roku Orkiestra wzięła udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem niemieckie J. Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy A. Schonberga. Szczególne miejsce w repertuarze Zespołu zajmuje muzyka współczesna, której promowanie jest naczelnym priorytetem jej dyrektora artystycznego. Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane.

 

 



BIP
Polityka prywatności MOK Pelplin
Deklaracja dostępności cyfrowej i architektonicznej MOK Pelp
facebook
Newsletter
30. Finał WOŚP
Klub Młodzieżowy w Pelplinie
LOWE Pelplin
Pelplin - Miasto z duszą
100-lecie powrotu Pelplina do odrodzonej Polski
Historyczny Pelplin
Miejska Biblioteka Publiczna
Kociewie
www.kociewie24.pl
Radio Głos
TV Pelplin
Eurodesk